fler konverteringar

70,1% fler ansökningar – KUNDCASE utbildningar

I detta kundcase avslöjar jag för första gången vilka resultat jag och mitt team uppnått, och vilka satsningar som tagit oss dit. Kompetens och ett grymt arbetssätt räcker långt. Men sällan hela vägen.

Här kommer en summering av några av de resultat vi uppnått tillsammans under perioden maj-augusti 2021:

Exempel på aktiviteter vi gjort:

  • Lansering av en ny utbildningssida utifrån bästa SEO, CRO och UX-principer
  • Regelbunden uppföljning av leads via kreativa och automatiserade e-post kampanjer
  • Annonsering i sociala medier med grym copy och kreativa kampanjer som engagerar och ger klick
  • Nära samspel mellan SEO och Google Ads för bästa möjliga exponering i sökmotortrafiken

50,87% fler besök till hemsidan

Tittar vi på hur besökstrafiken ser ut fördelat på källa ser vi att antalet användare ökat i samtliga kanaler (+50,87%) förutom direkt trafik ”(direct) / (none)”, dvs när en besökare skriver in hemsidans URL direkt i webbläsaren.

Varför mindre direkt trafik?
Minskningen av andelen besökare via direkt trafik kan förklaras av en minskning i antalet mässor och offline aktiviteter genomförda av företaget (som en följd av pandemin). Offline event lockar naturligt fler att besöka hemsidan direkt via URLen i webbläsaren.

+52,25% fler Nya Användare

Tittar vi på antalet ”nya användare”* som besökt hemsidan jämfört med föregående år ser vi likväl här en tydlig ökning i samtliga kanaler (+52,25%). Trenden ser likadan ut för antalet sessioner* som skett på hemsidan (+55,12%).

*Nya användare: Antalet förstagångsanvändare inom angivet datumintervall.

*Sessioner: en session registreras då användaren är aktiv på webbplatsen och är giltig i 30 minuter.

Besökstrafik 1 maj – 31 juli 2021 jämfört med motsvarande period föregående år

besökstrafik

27 gånger fler Nya Besökare till utbildningssida

Den 29 april 2021 lanserade vi en SEO- och konverteringsoptimerad säljsida för att locka fler ansökningar till utbildningen. Jämför vi besöksstatistiken med motsvarande period föregående år ser vi att just att den nya säljsidan för utbildningar ökat markant i både antalet sessioner (+2067,98%) och antalet nya användare (2717,82%).

Antalet sessioner & nya användare
1 maj - 31 juli 2021 jämförelse med motsvarande period förra året

  • Startsidan driver procentuellt sett ungefär en lika stor andel besökare som föregående år.
  • Utbildningssidan visar en markant ökning på hela 2067,98% (!) fler besök under 2021. Totalt 3859 besök under perioden jämfört med 178 besök förra året.
  • Antalet nya användare till utbildningssidan har fått en otrolig ökning och sidan har lockat hela 27 gånger fler besökare (+2717,82%). 2846 nya användare har hittat till sidan under perioden 2021 jämfört med endast 101 st föregående år.

Näst flest besök efter startsidan

Den nylanserade säljsidan för utbildningen har klättrat i popularitet och är numera den andra mest besökta sidan efter startsidan (se nedan).

Sidor som fått flest besök

1 maj - 31 juli 2021

flest besök

70,1% fler inkomna ansökningar

Perioden 1 maj-23 augusti 2021 jämfört med motsvarande period 2020

En jämförelse av perioden visar att vi fått in hela 70,1% fler ansökningar till utbildningen under 2021 jämfört med föregående år; 148 inskickade ansökningar kontra 87 st föregående år.

Anledningen till att mätperioden är längre i detta exempel beror på att datumet för kursstart var den 23 augusti.

fler konverteringar

Men varför en längre konverteringsgrad?
Vi kan även notera att konverteringsfrekvensen är lägre jämfört med föregående år. Anledningen till detta är eftersom vi under 2021 fått hela 1225% fler visningar av ansökningsformuläret (21 247 st jämfört med 1735 förra året).

En så pass stor ökning i antalet besök ger naturligt en lägre konverteringsgrad, särskilt eftersom vi jobbat med att driva in nya besökare via annonsering. Kundresan för att ansöka till en 1 årig utbildning som dessutom är privatfinansierad är lång – vilket naturligt resulterar i flera återkommande besök, men också en lägre konverteringsgrad.

71% fler besökare via organisk trafik

1 maj - 31 juli 2021

Besökare från organisk trafik har ökat med hela 71% jämfört med motsvarande period föregående år. Organisk trafik utgör den största besökskällan till hemsidan, följt av direkt trafik och google / cpc (betald annonsering via Google).

Direkt trafik har tappat 1% som trafikkälla medan google / cpc har ökat otroliga +500%. Även trafik via sökmotorn bing och via facebook och andra externa hemsidor har ökat signifikant jämfört med motsvarande period föregående år.

+6,12% organisk synlighet

1 maj - 31 aug 2021

Den organiska synligheten har ökat +6,12% under perioden 1 maj - 31 aug 2021.

Mätperioden för organisk trafik är längre jämfört med övriga satsningar då SEO är ett långsiktigt arbete som tar tid innan det ger effekt.

Förbättrad synlighet för 27 st sökord

Vi har förbättrat synligheten för totalt 27 av våra utbildningsrelaterade sökord som vi mäter för hemsidan. Bland annat har vi fått 3 st nya placeringar i Googles topp tre resultat och 3 st nya placeringar i Googles topp tio resultat.

Sökord som ökat i placeringar

Gröna siffror visar hur många placeringar respektive sökord ökat under perioden 1 maj - 31 aug 2021.

Blåa siffror visar sökordens befintliga placeringar under augusti 2021.

497% fler organiska placeringar

organisk synlighet

Grafen visar en successiv ökning av kundens organiska synlighet under en 8 månaders period (december 2020 till augusti 2021).

Efter bara 8 månader ägde kunden hela 497% fler placeringar i Googles organiska resultat.

Jämförelse av sökordsplaceringar i Googles topp 100 resultat

Sedan december 2020 har vi vunnit 11 nya sökord i topp tre och 16 nya placeringar i Googles 4–10 resultat.

90,45% förstaplaceringar i Google Ads

Bilden visar en jämförelse av kundens och konkurrenternas exponeringsandel och andel ägda topp placeringar i Google Ads för augusti månad 2021.

  • I nästan samtliga auktioner (98,34%) vinner våra annonser en placering i positionerna 1–4
  • I hela 90,45% av fallen ligger våra annonser på absoluta förstaplats.

En förstaplats ger oss bästa möjliga exponeringsyta då det är den enda placeringen som visar alla våra tillägg (utvalda länkar), vilket “stjäl” plats och uppmärksamhet från konkurrenterna.

8 gånger bättre Google Ads exponering än närmsta konkurrent

Vår exponeringsandel är överlägsen konkurrenternas och ligger på fantastiska 85,43%. Det bekräftar att våra annonser och landningssidor håller en väldigt hög relevans och kvalité, och därmed belönas av Google med bäst synlighet.

*Exponeringsandel är den procentandel visningar som dina annonser får jämfört med det totala antalet visningar de skulle kunna få.

10x högre klickfrekvens (CTR) jämfört med branschsnitt

google ads kampanj resultat

Siffrorna visar de viktigaste KPI:erna för kundens Google Ads sökkampanjen 1–31 augusti 2021

Bilden visar den genomsnittliga klickfrekvensen (CTR*) för Google sökannonser inom branschen utbildningar år 2021 (se grå stapel: 3,78%). Det innebär att 3,78% av de visade annonserna inom branschen leder till klick. I vårt fall är det hela 36,10% av annonsvisningarna som leder till klick. Det ger oss ett 10 gånger bättre engagemang jämfört med branschsnittet.

*CTR = click through rate (klickfrekvens på svenska). Det är ett värde för antalet klick som genererats i förhållande till antalet visningar av annonsen.

7x lägre klickkostnad (CPC) jämfört med branschsnitt

Den genomsnittliga kostnaden per klick (CPC) inom branschen utbildningar är 2,40$ / 20,74 kr (2021). Det innebär att aktörer inom branschen i snitt betalar 20,74 kr för ett annonsklick i Googles sökkampanj.

Vår klickkostnad för sökkampanjen ligger i snitt på endast 3,10 kr vilket ger oss en 7 gånger lägre klickkostnad jämfört med branschsnittet.

Så till den viktigaste frågan...

Hur har vi lyckats uppnå så bra resultat?

  • Vi kommunicerar företagets USP:ar* på ett tydligt och övertygande sätt som träffar rätt i hjärtat på målgruppen och lockar till fler klick. Bakom det ligger en noggrann målgrupps- och konkurrentanalys och en god dialog och ett nära samspel med kunden.
  • Med de bästa metoderna inom marketing psychology skriver vi grym copy som väcker känslor och skapar en oemotståndlig längtan efter mer (inga AI-genererade texter utan 100% mänsklig faktor).
  • Med hjälp av de bästa metoderna inom SEO, CRO och UX skapar vi attraktiva säljsidor som engagerar och leder besökaren raka vägen i mål.
  • Vi jobbar med ett omnichannel perspektiv och en stark närvaro i flera kanaler. All synlighet samverkar och bygger på både organiska och betalda satsningar. Det ger oss bästa möjliga exponering, till lägsta möjliga kostnad.

*USP = Unique selling point. Ditt företags unika styrkor och det som särskiljer dig från konkurrenterna.

Nyfiken på hur vi kan hjälpa just ditt företag?

Se hur vi kan jobba tillsammans eller kontakta mig för ett första samtal.

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som företagare. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg

Lämna en kommentar